piatok, 5. septembra 2014

Lepšie oči

V poslednej dobe ma nejako častejšie bolievali oči. Možno ich už nebaví dívať sa desať rokov stále na ten istý monitor. Alebo sa to somatizuje moja "nespokojnosť s tým, čo vidím vo svojom živote" ?. Nech už je to tak alebo onak, pozbieral som pár dobrých návodov, ako zoslabnutým očiam ulahodiť. Či nižšie opísané návody zaberajú? Na vlastnej koži som sa presvedčil, že áno. Žiaľ, zaberajú iba vtedy, keď ich dodržiavame.

Balzam zvaný relaxácia:
Viete, po čom boľavé oči najviac pištia? Po uvoľnení. Odborníci odporúčajú zavrieť oči a prikryť si ich dlaňami. Očí sa ale nemáme dotýkať. Dôležité je pri tom, aby sme vedome udržiavali svoju pozornosť bdelú. Osvedčilo sa napríklad počúvať hudbu, alebo si predstavovať rôzne príjemné farby či obrazy. Ak len upadneme do letargického polosna, oči si neoddýchnu. Túto relaxáciu máme robiť pri bolestiach dva až trikrát denne po 10 minút.
Ďalšou užitočnou stratégiou je žmurkanie. Ideálne by bol žmurknúť raz až dvakrát každých desať sekúnd. Žmurkať treba uvoľnene a bez námahy. Nemiestne návrhy okolostojacich mladých mužov a žien zdvorilo odmietame. Žmurkanie prinesie našim očiam uvoľnenie a - to je veľmi užitočné - zvlhčuje ich.
Očiam robí dobre aj slniečko. Keď čakáme na zastávke, môžeme na chvíľu zavrieť oči a nasmerovať ich priamo ku slnku.

Očná gymnastika:
Doktor Wiliam H . Bates bol svojský človek. Neliečil pacientov s chybným zrakom tým, že by im predpisoval okuliare. Snažil sa zlepšiť ich zrak. Zrak - nie obraz, prichádzajúci do ich očí. Odporúčal s očami cvičiť. Uvoľňovať a potom posilňovať okohybné svaly.
Bates okrem iného radil, aby sme si oplachovali oči. Ráno dvadsaťkrát teplou, potom dvadsaťkrát studenou vodou. Večer takisto, len máme začať studenou a skončiť teplou. Tu sú základné cviky, ktoré Bates a jeho nasledovníci odporúčali:


1. Preostrovanie zraku
Palec jednej ruky držíme vzdialený od nosa asi 15 centimetrov. Druhú ruku úplne vystrieme a vztýčime palec tak, aby sa oba palce prekrývali. Zaostríme pohľad na jeden z palcov. Žmurkneme. Potom preostríme na druhý palec. Opakujeme 10 až 12-krát a nezabúdame žmurkať.
Obmena cvičenia: zaostrujeme striedavo na dva predmety, z ktorých jeden je vzdialený 20 - 100 centimetrov, druhý 10 - 100 metrov. Predmety majú byť v jednej línii, počas cvičenia takisto žmurkáme.
2. Pohybovanie očami
Pohybujeme očami striedavo nahor a nadol 10 až 20-krát. Počas cvičenia žmurkáme. Po krátkej relaxácii pokračujeme pohybmi doľava a doprava. Posledným cvičením je krúženie očami. Najprv jedným smerom, potom druhým.
Pohyby nikdy nerobíme nasilu. Vyhýbame sa bolestivým krajným polohám. Pred cvičením a po cvičení oči uvoľníme. 
3. Žmurkať často aby si oči oddýchly.

My, prostredie, počítače:
Očiam škodí: prach, prievan, príliš suchý vzduch. Tiež oslepujúce, alebo, naopak, nedostatočné osvetlenie. Takisto im škodí, ak dlhú dobu hľadíme uprene na jedno miesto. Zrejme by bolo zdravšie mať v obývačke umiestnených viacero televízorov_
Keď pracujeme pri počítači, mali by sme dodržiavať nasledujúce pravidlá:
- Pri dívaní sa na obrazovku kĺžeme pohľadom po texte (obraze). Hýbeme očami uvoľnene. Pravidelne žmurkáme.
- Z času na čas pohľad preostríme na nejaký vzdialenejší predmet.
- Po 50-60 minútach práce si doprajeme päťminútovú prestávku na uvoľnenie očí.
- Na počítači a v jeho blízkosti by nemal byť prach. Samozrejmosťou by malo byť používanie filtra.
Používajme kvalitný monitor. Nastavme obrazovku tak, aby príliš nežiarila. Dnešné textové editory umožňujú tiež nastaviť tmavšie pozadie a svetlejšiu farbu písmen.

Strava a vitamíny:
Najdôležitejšími vitamínmi pre zrak sú vitamíny A a E. Vitamín A nájdeme najmä v mrkve, špenáte, brokolici, marhuliach, pečeni, masle, ementále, eidame, vajciach. Najviac vitamínu E sa nachádza v listových zeleninách a v pšeničných klíčkoch. Oboje treba jesť v surovom stave.
Ak máte v poslednej dobe suchšiu pokožku ako obyčajne, ak vám viac vypadávajú vlasy, môže ísť o prejavy nedostatku vitamínu A. Ďalším príznakom je šerosleposť - oku trvá príliš dlho, kým začne rozoznávať obrysy za šera. Bežne by sa oko malo po zhasnutí prispôsobiť do desiatich sekúnd.
Lektori očnej jogy  odporúčajú ako vhodnú stravu takzvaný "zdravý tanier". Očiam nerobí dobre sucho. Ani zvonku ani znútra. Sú nám vďačné, ak dostatočne veľa pijeme.
S alkoholickými nápojmi sa však nekamarátia. Tie totiž zaťažujú ich párový orgán - pečeň. Náhle zhoršenie zraku môže teda znamenať, že pečeň si už neželá, aby ich majiteľ dovidel na fľašku.